Koronaviruksen aiheuttamassa tilanteessa on eletty nyt hieman yli kaksi kuukautta maaliskuusta lähtien. Philips Oy:n toimitusjohtaja Mikko Vasama kertoi, että yrityksessä tilanne näkyi nopeasti ja siihen voitiin reagoida heti. Nyt ollaan jo siirtymässä takaisin toimistollekin.
”Poikkeustilanne on vaikuttanut meillä – kuten muissakin yrityksissä – monella tapaa. Meitä on Vantaalla Äyritiellä noin 130 henkilöä, joista suurin osa on tehnyt etätöitä. Noin 20-30 henkilöä tulee työpaikalle päivittäin ja viipyy siellä vaihtelevasti. Seuraamme tilannetta joka päivä”, Mikko Vasama sanoo.
”Modernit ja turvalliset teknologiaratkaisumme mahdollistivat etätyöskentelyn alusta alkaen, se ei ollut meille ongelma. Teknologisten ratkaisujen lisäksi olemmekin kiinnittäneet huomiota työtapojen kehittämiseen, muun muassa etäkokousten työskentelymalleihin, viestintään ja ajankohtaisten tietojen yhteiseen käsittelyyn niin, että ei synny tietokatkoksia”, Vasama kertoo.
Yrityksessä on muun muassa järjestetty joka päivä tai pari kertaa viikossa epävirallisia etäkahvitilaisuuksia tiimeittäin. Tällöin henkilöt ovat voineet tavata toisiaan myös ”ilman agendaa”.
”Tavoitteena on pitää yhteyttä toisiimme ja kuulla kuulumiset työstä ja toisistamme”, Vasama lisää.
Asiakkaiden luona tilanne vaihtelee koko ajan
Kenttätyöhön koronaviruksen aiheuttaman poikkeustilanteen vaikutus on ollut suuri.
”Myyntihenkilöstö on antanut sairaaloissa ja terveyskeskuksissa työskenteleville asiakkaillemme mahdollisuuden keskittyä omaan tärkeään tehtäväänsä. Toisaalta olemme koko ajan olleet valmiita auttamaan. Yritys on muun muassa järjestänyt terveydenhuollon ammattilaisille verkkokoulutusta”, Mikko Vasama kertoo ja jatkaa:
”Esimerkkinä tästä on ultraäänilaitteen valmennus, jossa asiantuntijalääkäri opastaa keuhkolääkäreille konkreettisesti, miten ultraäänilaitetta voidaan käyttää koronaviruksen diagnosoinnissa.”
Philipsillä on lukuisia tuotteita tämän hetken tilanteeseen kuten potilaiden seurantaan eli monitorointiin tarvittavat laitteet sekä ultraäänilaitteet ja liikuteltavat röntgenlaitteet. Nämä ovat kaikki tuotteita, joita nyt tarvitaan kaikkialla.
”Koronavirus on aiheuttanut kysyntäpiikin tietyille hoitoaloille ja siten myös Philipsin laitteille ja palveluille. Toisaalta terveydenhuollossa ennakoidaan jo syksyä, jolloin sellaiset potilaat, jotka ovat siirtäneet itse hoitoaikaansa tai joiden hoitojaksoa on siirretty, tulevat takaisin terveydenhuollon piiriin. Tämä tulee näkymään syksyllä, ja tähän asiakkaat valmistautuvat nyt yhteistyössä Philipsin kanssa”, Vasama toteaa.
Sovitut tavat takaavat turvallisuuden
”Meidän työssämme on tänä keväänä korostunut se, että Philipsin tutkimustyö, tuotteet ja ratkaisut ovat tärkeä osa terveydenhuollon jatkumoa; pystymme auttamaan terveydenhuollon asiakkaitamme ja koko yhteiskuntaa selviämään tästä tilanteesta”, Mikko Vasama pohtii.
”Odotimme, että huollossa ja asennuksissa syntyisi tänä keväänä jonkinlainen katkos. Kävikin päinvastoin ja suurin osa asiakkaistamme on pitänyt huolta siitä, että juuri nyt laitteistohuollon pitää jatkua katkeamattomasti. Laitteiden on toimittava häiriöttä nyt ja tulevana syksynä. Ja kun taas niin sanotussa ”tavanomaisessa terveydenhuollossa” on voinut olla jopa rauhallisempaa, niin tilannetta on voitu hyödyntää muun muassa laitekoulutuksiin”, Vasama kertoo asiakkaiden aktiivisesta tilanteenhallinnasta.
Philips puolestaan on varmistanut henkilöstönsä turvallisen työskentelyn asiakkaiden tiloissa.
”Henkilöstömme toimii aina asiakkaan sääntöjen ja myös meidän turvallisuusohjeidemme mukaisesti. Kuljemme vain sovituissa tiloissa ja käytämme maskeja, hansikkaita ynnä muita suojavaatteita”, Vasama sanoo.
Hän kertoo myös, että omien työntekijöiden turvallisuuden tunne on kysymys, jota on Philipsillä pohdittu ja juuri myös mitattu henkilöstötutkimuksessa. Vastauksia siitä, miten Philipsillä on onnistuttu toimimaan poikkeuksellisena aikana, saadaan piakkoin.
”Oma tuntumani on, että henkilöstö on voinut toimia luottavaisin ja turvallisin mielin. Olemme pyrkineet tekemään parhaamme ja huolehtineet niin työskentelymahdollisuuksista, suojauksesta kuin opastuksestakin,” Mikko Vasama tiivistää.
Toukokuun 18. päivä osa Philipsin henkilöstöstä palaa töihin yrityksen tiloihin Äyritielle. Yrityksessä on etukäteen huolehdittu suojauksesta ja opastuksesta työpaikalla. Käytössä on esimerkiksi vain joka toinen työpiste ja neuvotteluhuoneiden käytöstä on annettu erilliset ohjeet. Siivouksesta ja hygieenisyydestä ollaan erityisen tarkkoja.
Kysy lisää: Philips Oy, Mikko Vasama, toimitusjohtaja, puh. +358 50 3950641
Philips Suomessa
Philipsin visiona on parantaa ihmisten elämänlaatua käytännöllisillä innovaatioilla ja tuotteilla. Se on ollut osa suomalaisen terveydenhuollon kehittämistä jo 30 vuotta, työllistäen tällä hetkellä Suomessa noin 150 asiantuntijaa. Esimerkiksi syöpähoidon kehitystyöhön Philips panostaa Suomessa vuosittain noin 10 miljoonaa euroa, ja Vantaalla sijaitsee yrityksen magneetti- ja syöpähoidon tutkimus- ja kehitysyksikkö.
Philips & Tallberg
Philips Oy on toimitila-asiakkaamme Vantaalla Äyritie 4:n monitilakohteessa. Sijainti on erinomainen Aviapoliksen alueella, näkyvällä paikalla Kauppakeskus Jumboa ja Flamingoa vastapäätä.
Kysy lisää tarjolla olevista tiloista: Jouni Nylund, p. 0400 308 442 tai jouni.nylund@tallberg.fi