Halpakauppaketju Puuilo avasi jälleen uuden myymälän, tällä kertaa pääkaupunkiseudulle Konalaan, Julius Tallberg-Kiinteistöt Oyj:n Konalaterran kiinteistöön.
Ennen uuden myymälän riemukkaan avajaispäivän humua on tehty paljon. Takana on tukuittain työtunteja ja tarkkaan määritelty prosessi, joka pitää sisällään jatkuvaa, pitkän aikavälin liiketoiminnan ja myymäläverkoston kehittämistyötä, kuten aktiivista kiinnostavien liikepaikkojen ja asiakasvirtojen seurantaa eri lokaatioissa.
Kysyimme kymmeniä myymälöitä avanneelta ja konseptoineelta Puuilon toimitusjohtajalta Juha Saarelalta, mitä kaikkea vaaditaan, jotta lopputuloksena on Puuilon kaltainen menestysresepti.
”Johtava ajatuksemme on, että Puuilolla on tarkkaan pohdittu myymäläkonsepti, joka vastaa asiakkaan tarpeeseen valita myymälä ja tuotteen ostopaikka tuotevalikoiman, saatavuuden ja hintatason perustella”, vastaa Saarela.
Menestysreseptin salaisuutena valikoima
”Kokemuksemme mukaan suurin erottautumistekijä ja avain onnistumiseen meillä Puuilossa on valikoima. Isossa roolissa ovat myös kaupan sijainti ja asioimisen helppous. Myymäläsuunnittelussa otetaankin aina huomioon asiakkaan tarve löytää haluamansa tuote mahdollisimman nopeasti. Puuilon myymälöissä ei esimerkiksi ole ns. pakkokiertoa, jossa asiakasta ohjataan kiertämään myymälää ennen kassatapahtumaa ja ulospääsyä. Myymälöiden kohtaamisjärjestys pyritään myös pitämään samana myymälästä riippumatta. Tämä on asiakkaan ja asiakkaan ajan arvostamista, ja se tekee meistä asiakkaan näkökulmasta varmasti kiinnostavan”, Saarela jatkaa.
Toimitilan tai liikepaikan sijainti vaikuttaa myös oleellisesti myymälän kannattavuuteen ja asiakaskokemuksen muodostumiseen: ”Meillä asioivat ovat usein paikallisia, myymälän lähialueen asukkaita, jotka arvostavat myymälöiden sijaintia hyvien yhteyksien varrella, heille itselleen luontaisten reittien varrella, kuten nyt Konalassa”, kertaa Saarela.
”Myös reilunkokoiset parkkialueet ovat tärkeitä, koska iso osa asiakkaista liikkuu pakettiautolla tai peräkärryn kanssa. Tämäkin toteutuu erinomaisesti Konalassa, jossa parkkipaikkoja on katutasossa reippaat 100 ja parkkihallissa toiset 100”, hän jatkaa.
Kivijalkamyymälöiden määrä jatkaa kasvuaan
Puuilolla on moderni verkkokauppa, jonka kävijämäärät ovat kasvussa. Kivijalkamyymälöiden määrä kasvaa myös. Saarelan mukaan Puuilon kivijalkamyymälöiden kasvavalle suosiolle on kuitenkin selkeät perusteet.
”Monet asiakkaistamme haluavat ostamansa tuotteen heti, etenkin jos kyse on rakennus- tai remontointitarvikkeista, jolloin verkkokaupasta tilaaminen ei aina palvele tarkoitusta. Meilläkin verkkokaupassa korostuu kalliimpien tavaroiden myynti. ”, perustelee Saarela.
”Vaikka verkkokaupan kävijämäärät ovat korkealla tasolla ja jatkuvassa kasvussa, on verkkokaupan osuus Puuilon kokonaisliikevaihdosta suhteellisen vähäinen – noin 3 %. Verkkokaupan merkitys kokonaismyynnin näkökulmasta on kuitenkin huomattavasti suurempi. Verkkokauppa on korostuneen tärkeä osa asiointikokemusta ja -kokonaisuutta. Ostopäätös myymälässä tehtävästä ostoksesta tehdään usein jo verkossa. Sivustolta tarkistetaan mm. tuotteiden saatavuutta, hyllypaikkaa, hinnoittelua, yhteystietoja ja aukioloaikoja ”, Saarela jatkaa.
Halpakauppa menestyy suhdanteista huolimatta
Halpakaupan menestyminen haastavina aikoina ei ole sattumaa: ”Kun talouden tai maailman tilanne on haastava, aletaan usein etsiä edullisempaa vaihtoehtoa lisääntyvässä määrin. Näinä aikoina ei myöskään osteta kalliimpaa uutta, vaan ennemmin korjataan ja huolletaan vanhaa. Tästä Puuilon kaltainen halpakauppa saa kilpailuetua. Toki menestymiseen vaikuttaa varmasti myös 40-vuotiaan yrityksen vahva kokemus ja aiemmin läpikäydyt, opettavaiset lamavuodet”, hän summaa.
Yhteistyö Tallbergin kanssa saa kiitosta
Puuilo ja Tallberg ovat yhteisen polun alkumetreillä, mutta jo nyt Saarelalla on uudesta kumppanistaan pelkästään hyvää sanottavaa: ”Tallberg tunnetaan hyvämaineisena yhtiönä ja toiminta onkin ollut kaikkien projektiin osallistuneiden osalta erittäin ammattimaista alusta alkaen”.
Erityistä kiitosta Saarelalta saa Tallbergin tapa pitää asiakasta ajan tasalla siitä mitä tapahtuu. Tästä hyvä esimerkki Saarelan mukaan on Konalaterran työmaakatselmointi, jossa paikalla olivat Tallbergin toimesta aina kaikki projektin etenemisen kannalta oleelliset asiantuntijat asiakkaan mahdollisia lisäkysymyksiä varten. ”Myös aikataulussa on pysytty ja kaikki se mitä alussa neuvottelupöytien ääressä sovittiin, on pitänyt”, Saarela kiittelee. Puuilon myymälä avataan Konalaan 8.11.2023 klo 8.00.
Samoilla linjoilla Saarelan kanssa on myös Tallbergilla hankkeesta vastannut projektipäällikkö Kimmo Okker. ”Puuilon kanssa on ollut mielekästä tehdä tätä projektia. Asiat ovat sujuneet hienosti, projektin kannalta kaikki tarvittava tieto on saatu sovitusti ja ripeästi, mikä on mahdollistanut aikataulussa pysymisen. Projektin yhteydessä rakennettiin kiinteistöön myös mm. maalämpö ja aurinkovoimalaitos, joista myös Puuilo saa ekologista energiaa käyttöönsä”, summaa Okker.
”Konalaterra on iso ja merkittävä hanke Tallbergille ja Puuilo on iloinen, että saa olla osallisena sitä ja Konalan alueen kehittymistä”, Saarela päättää.
Tarvitseeko sinunkin yrityksesi ainutlaatuisen toimitilan? Me autamme! Ota yhteyttä
Teksti: Saila Saloranta