Pizza Hutin ja pannupizzan tarina alkoi Wichitassa, Yhdysvalloissa vuonna 1958, kun veljekset Frank ja Dan Carney päättivät yhdistää amerikkalaisen piiraan ja italialaisen pizzan. Veljesten äiti lainasi 600 dollaria aiemmin baarina toimineen kiinteistön muuttamiseksi ravintolaksi.
Suomeen Pizza Hut rantautui vuonna 1987 ja ensimmäinen ravinto-la sijoittui keskeiselle paikalle Citykäytävään. ”Heti ensimmäisenä aukiolovuotenaan Citykäytävän ravintola oli maailman eniten myyvä Pizza Hut”, hehkuttaa Pizza Hutin Suomen Operations Controller Tytti Heinänen. ”Siitä meillä on edelleen tämä award”, hän jatkaa esitellessään kuvassa olevaa palkintotaulua.
Fyysisesti nykyinen toimitila on täysin sama kuin aloitusvuonna 37 vuotta sitten. Kiinteistöön tehtiin perusparannuksia vuonna 2012 jolloin sisäpihan terassi poistui, mutta ravintolan sisätilat ovat samalla paikalla, hieman eri mallisena. ”Alun perin, meillä oli alakerrassa slice-bar, josta portaat johtivat yläkertaan. Slice-bar poistui remontin myötä”, muistelee Heinänen.
Pizza Hut yhdistää perheitä sukupolvesta toiseen
Pizza Hut on perinteinen tuttu paikka, jossa on hyvä palvelu ja taattu tasainen laatu. Se on monelle jo lapsuudesta tuttu ravintola ja pitkäikäinen brändi. ”Meillä käy Citykäytävässä sellaisia asiakkaita, jotka ovat käyneet Pizza Hutissa perheen kanssa sukupolvesta toiseen. Se on ihana piirre ravintolakulttuurissa”, kertoo Pizza Hut Suomen Marketing Manager Tia-Maria Mäkelä. ”Sama pätee meillä työsuhteisiin. Ihmiset viihtyvät pitkään ja muutamat ovat olleet avausvuodesta lähtien”, hän jatkaa.
”Kansainvälinen brändi on myös turisteille helppo valinta. Tuote on samanlainen joka puolella maailmaa, kuten Big Mac. Pizza Huttiin uskaltaa tulla eikä tarvitse jännittää vieraan maan erikoisuuksia”, huomauttaa Heinänen.
Pannupizza on ainutlaatuinen tuote
”Pannupizza on meidän juttu, sitä eivät kilpailijat valmista”, kertoo Mäkelä. ”Jos verrataan ohutpohjaiseen pizzaan, niin pannupizzan koko valmistusprosessi on hyvin erilainen, sillä se vaatii enemmän aikaa ja käsityötä ja siinä on monia eri vaiheita”, jatkaa Mäkelä. ”Joidenkin ihmisten mielessä kaikki pizzeriat kilpailevat keskenään, mutta meille tullaan, kun pannupizza on intohimo”, hän toteaa.
Tuoreus maistuu ja houkuttelee laadukkuudellaan. ”Kaikista raaka-aineista löytyy sertifioinnit ja tiedämme tarkkaan mistä ne tulevat. Lotta Pirttiniemi on meidän Quality Assurance Manager ja varmistaa että jäljitettävyys pysyy”, huomauttaa Heinänen.
Jotain pysyvää epävarmuudenkin keskellä
Pandemia mullisti ravintola-alaa. Lähes muutamassa päivässä kaikki myynti meni boksiin, eli pizzaa myytiin laatikoissa ja kuljetuspalvelut kuten Wolt ja Foodora nostivat ymmärrettävästi päätään. ”Ihmisille muodostui muuttumattomuuden kaipuu, jolloin kaiken epävakauden keskellä oli hyvä palata tuttuun ja turvalliseen Pepperoni pannupizzaan, joka on myyntitilastojen ykkönen. Ihmiset kokivat, että on jotain pysyvää epävarmuuden keskellä”, kertoo Heinänen.
”Etätyön lisääntyminen on muuttanut asiakaskäyttäytymistä. Esimerkiksi pizzaperjantai pidetäänkin jo torstaina ja lounaita tilataan kotiin. Me mukaudumme muutoksiin”, hän jatkaa.
Keskeinen sijainti on lippulaivalle ’The Place to Be’
”Toimipaikan valintaan vaikuttaa keskeinen sijainti keskustassa. Lippulaiva-ravintola on helppo löytää ja se on turistien saavutettavissa. Tallbergin tila tukee Pizza Hutin brändiä”, Heinänen toteaa.
”Kilpailuetumme on pysyvyys. Citykäytävä ja ikoninen Kolmen Sepän Aukion alue ovat säilyttäneet statuksensa kohtaamispaikkana, ja Pizza Hut on kukoistanut sen keskellä vuosikymmeniä”, toteaa Mäkelä.
Koko kiinteistön toiminnallisuutta on parannettu Tallbergin toimesta vuonna 2012. ”Nyt pääsemme yhdellä hissillä alakerran varastoon, ja lastauslaituria on näppärä käyttää, kun tavarantoimittajat pääsevät sinne keskustan huoltotunnelin kautta”, kehuu Heinänen.
Citykäytävässä huokuu lämmin yhteisöllisyys
”Voin sanoa, että Tallbergin ammattitaito ja palvelu on poikkeuksellista. Olen kohdannut monia kasvottomia vuokranantajia, mutta täällä palvelu on välitöntä, lämmintä ja aitoa. Reagointi on ystävällistä ja tuntuu kuin olisi osa perhettä”, hehkuttaa Mäkelä. ”Voimme keskustella Jukka-talkkarin kanssa kasvotusten ja luottaa hänen apuunsa kaikessa”, hän jatkaa.
Tallberg toimii ihminen ihmiselle ja haluaa tuntea asiakkaansa, ja pysyä kärryillä mitä heille kuuluu.
Kuvassa: Pizza Hutin vakioasiakkaita: Oscar Kaiser, Mio Högnabba, Eino Lehtinen, Alec Karlsson, sekä edessä Pizza Hutin kokki Khai Rotsukhon Bergman, vasemmalla Tytti Heinänen ja oikealla Tia-Maria Mäkelä.
Teksti: Heini Ristikankare