Tallberg teetti sidosryhmätutkimuksen nykyisten ja potentiaalisten asiakkaidensa toimitiloja koskevista tarpeista. Tulosten perusteella toimitiloja koskevat toiveet ja odotukset ovat hyvin moninaisia, ja niitä muokkaa erityisesti käynnissä oleva tietotyön murros. Tulosten avulla Tallberg palvelee tulevaisuudessa asiakkaitaan entistä paremmin.
Tallberg halusi selvittää nykyisten ja potentiaalisten asiakkaidensa toimitiloja koskevia toiveita ja tarpeita. Sidosryhmätutkimuksessa kävi selväksi, ettei yksittäisiä palveluvajeita tai hiertäviä epäkohtia löydy. Asiakkaiden tilanteet ovat moninaisia ja keskenään hyvin erilaisia. Yhtä hopealuotia toimitilahaasteisiin ei ole löydettävissä.
– Tämä kertoo varmasti siitä, että toimitilojen kohdalla aidosti huonoja vaihtoehtoja ei siedetä kovin kauaa. Jos merkittäviä epäkohtia on ollut aikaisemmin, asiakkaat ovat äänestäneet jaloillaan, jos niitä ei ole hoidettu kuntoon. Toisaalta monet haastatelluista olivat tyytyväisiä toimivaan perustasoon eikä ihmeellisyyksiä oikein osattu kaivata, Tallbergin toimitusjohtaja Timo Valtonen sanoo.
Tallbergille haastatelluilta hyvä arvosana
Haastateltujen kokemus yhteistyöstä Tallbergin kanssa oli voittopuolisesti hyvä. Tallbergiin liitettiin laadukkuus, pitkäjänteisyys sekä perheomisteisuus.
– Saimme joitain risuja, mutta selkeästi enemmän ruusuja. Meidän tulemisemme kiinteistön omistajiksi on koettu vuokralaisten puolesta pääasiassa hyvänä asiana, kun rakennuksessa on alettu tarttua epäkohtiin ja kehittämään kiinteistöä, Valtonen kertoo.
Muuttuvat työtottumukset muuttavat toiveita
Tietotyön murros vaikuttaa toimialamarkkinaan erityisesti etätyön yleistymisen myötä. Kaikkien haastateltujen edustamissa yrityksissä tehtiin etätyötä jonkin verran. Eroja oli lähinnä määrässä sekä toimisto- ja kotipäivien rytmityksessä.
Monissa yrityksissä työntekijöitä pyrittiin ainakin jossain määrin houkuttelemaan toimistolle esimerkiksi erilaisilla virallisilla tai epävirallisemmilla tapahtumilla. Toimitilojen palveluvalikoima nousi esille keskeisenä vetotekijänä. Kiinteistössä sijaitseva laadukas ravintola oli lähes kaikkien haastateltujen mielestä hyvin tärkeä.
–Tilojen viihtyvyys ei ole enää erottuvuustekijä, vaan perusasia, jonka odotetaan olevan kunnossa. Toimitilojen pitää olla teknisesti hyvin varusteltuja ja joustavia. Tilat voivat olla osan viikosta vajaalla käytöllä ja joinakin päivinä täysin kapasiteetissa. Kun ihmiset saapuvat toimistolle, pitää kaikenlaisten työvaiheiden onnistua. Tilojen pitää mahdollistaa niin hiljainen työskentely, hybridipalaverit kuin luova suunnittelukin, Valtonen kuvailee.
Sijainti pitää pintansa kriteerinä
Lähes kaikki haastatellut kertoivat hyvän saavutettavuuden olevan heille erittäin tärkeää. Sekä henkilökunnan että asiakkaiden tulee päästä perille mahdollisimman helposti ja vaivattomasti. Hyvä sijainti oli ollut vastanneille keskeinen kriteeri nykyisiä toimitiloja valitessa.
– Hyvä sijainti on vanha vaatimus, jonka tärkeys on viime aikoina vain korostunut. Hyvät liikenneyhteydet, ja erityisesti raideliikenne, ovat korostuneet asiakkaiden toimitiloille asettamissa kriteereissä.
Tiedon kautta parempaa palvelua
Vaikka sidosryhmätutkimuksen avulla ei voidakaan paikallistaa kaikille yhteistä palveluntarvetta tai ratkaisematonta epäkohtaa, antoi se Tallbergille paljon uutta tietoa asiakkaiden toiveista, tarpeista ja vaatimuksista.
– Tutkimus kyllä selvensi paljon asiakkaidemme ja muiden suomalaisten pk-yritysten toimitiloihin liittyviä tarpeita. Me otamme tästä opiksemme ja kehitämme omaa palveluamme entistä parempaan suuntaan, Valtonen sanoo.