Tallberg kartoitti yritysten ajatuksia ja odotuksia liittyen toimitilojen vastuullisuuteen. Suhtautuminen vastuullisuuteen vaihtelee, mutta vain harvalle asia on yhdentekevä. Kyselyn perusteella yrityksiä kiinnostavat erityisesti sertifiointi, energiankäyttö ja kierrätys.
Tallberg toteutti sidosryhmätutkimuksen, jossa kysyttiin kiinteistösijoitusyhtiön nykyisten ja potentiaalisten asiakkaiden näkemyksiä toimitiloista ja niiden palveluvalikoimasta. Osana tutkimusta kysyttiin myös vastaajien näkemyksiä ja toiveita liittyen toimitilojen vastuullisuuteen. Vaikka suhtautuminen vastuullisuuteen vaihteli, vain harvassa yrityksessä ollaan asian suhteen välinpitämättömiä.
Minimitaso ei enää riitä
Merkittävälle osalle vastaajista tietyntasoiset panostukset vastuullisuuteen kiinteistöissä ovat jo itsestäänselvyys. Toimitilat ja kiinteistönomistajat voivat erottautua vastuullisuustyöllään edukseen vasta kun tietty perustaso on ylitetty.
Osa yrityksistä odottaa toimitilojen vastuullisuusajattelulta myös jatkuvaa parantamista.
– Jaamme asiakkaidemme käsityksen siitä, että vastuullisuusasioissa ei tulla koskaan varsinaisesti valmiiksi. Omassa toiminnassamme olemme sitoutuneet pitkäjänteiseen vastuullisuustyön kehittämiseen, jonka etenemistä tarkkailemme ja arvioimme säännöllisin väliajoin, sanoo Tallberginkiinteistökehitysjohtaja Anne Tiainen.
Yritysten kiinnostus kiinteistöjen vastuullisuuteen ei ole aina sisäsyntyistä. Siihen ohjaavat muun muassa yritysten sidosryhmien, arvoketjun sekä toimialan odotukset ja vaatimukset. Osalle kyse on myös oman brändin rakentamisesta ja vaalimisesta.
Sertifikaatit, energia ja kierrätys kiinnostavat
Tutkimuksen mukaan vastaajia kiinnostavat erityisesti toimitilojen sertifikaatit ja dokumentointi, energiankäyttö sekä kierrätys.
– On ymmärrettävää, että juuri nämä asiat kiinnostavat yrityksiä. Sertifikaatit kertovat selkeästi vastuullisuustyön tason ja asiakkaidemme on helppo viestiä niistä omille sidosryhmilleen, Tiainen kertoo.
Energiankulutukseen liittyvissä toiveissa vastuullisuus yhdistyi muihin motiiveihin. Esimerkiksi LED-lamppuihin päivittäminen kiinnosti pienemmän energiansäästön vuoksi, mutta myös valaistuksen yleisen ajanmukaisuuden takia. Aurinkopaneelien asentaminen nousi myös esille kahdesta syystä; yleisesti hyvänä asiana, joka samalla vähentää kustannuksia.
Kierrätys nousi tärkeänä teemana esille, mutta sen toivotaan olevan mahdollisimman vaivatonta ja helppoa. Ratkaisuna tähän toivottiin usein prosessien selkeyttämistä sekä ohjeistuksen yhtenäistämistä.
– Otamme ehdottomasti onkeemme esille nousseista toiveista. Matka on asiakkaidemme kanssa yhteinen, sillä onnistuneet teot vaativat myös kiinteistöjen käyttäjien sitoutumista yhteisiin käytänteisiin ja prosesseihin, Tiainen sanoo.
Sähköautoilun suosio näkyy toiveissa
Sähköautoilun suosion kasvu näkyi sidosryhmätutkimuksen vastauksissa. Kysyttäessä nykyisiltä ja potentiaalisilta asiakkailta heidän palvelupreferenssejään, sähköautojen latauspisteet olivat kummankin ryhmän yleisin toive. Vastaajat kokivat, että latauspisteiden tehoa ja määrää pitää lisätä, koska työsuhdeautot sähköistyvät muuta automarkkinaa nopeammin.
Tallbergilla lisääntyneeseen sähköautoiluun on reagoitu nopeasti. Tallbergin kiinteistöissä on tällä hetkellä yhteensä 125 latauspaikkaa, joista 60 on rakennettu vuosien 2022 ja 2023 aikana.
– Osana vastuullisuustyötämme edistämme ympäristöystävällisten tekniikoiden käyttöönottoa. Haluamme myös kasvattaa hiilikädenjälkeämme. Fossiilisia polttoaineita korvaava sähkö, joka ladataan kiinteistöjemme latauspisteistä, on osa Tallbergin positiivista ilmastovaikutusta, Tiainen kertoo.
Tallbergin otteet saivat kiitosta
Osa haastateltavista koki, että Tallbergin rooli kiinteistönomistajana oli tuonut selkeää parannusta vastuullisuuden edistämisessä. Vasta Tallbergin mukaan tulon jälkeen asioita oli alettu määrätietoisesti kehittää.
– Hienoa, että meistä on omistajina jäänyt positiivinen kuva myös vastuullisuusteemojen edistäjänä. Olemme sitoutuneet järjestelmälliseen vastuullisuustyöhön, jonka edistymistä seuraamme säännöllisesti. Pitkäjänteinen työ on siis huomattu asiakkaidemmekin parissa, toteaa Tiainen.