Pyöräliiton ennakkoarvion mukaan työsuhdepyörä on tämän vuoden lopulla jo 80 000 suomalaisella työntekijällä. Yli puolet myydyistä sähköpyöristä hankitaan työsuhdepyöränä. Pyöräkauppiaat iloitsevatkin työsuhdepyöräilyn vauhdittamasta myynnistä.
Tunturi Oy:n Nordic regionan kaupallinen johtaja Riku-Pekka Mikkonen on samaa mieltä, ja lisää että ”Työsuhdepyöräily tulee jatkossa lisääntymään dramaattisesti. Tähän trendiin vaikuttavat se, että Pyöräliitto ajaa edun nostamista 100 eurosta 150 euroon kuukaudessa, ja se että yhä useammat yritykset tarjoavat etua työntekijöilleen, sillä tällä hetkellä etuus on käytössä vain murto-osassa suomalaisista yrityksistä”.
”Työsuhdepyörien tulo on vauhdittanut sähköpyörien myyntiä selkeästi. Olisihan sähköpyörien myynti kasvanut muutenkin, mutta sodan ja laman jälkeen, en usko, että kauppa kävisi kalliissa pyörissä niin hyvin kuin se käy työsuhdepyöräedun kautta”, Mikkonen jatkaa.
Työsuhdepyörän hankinta on mahdollista tiukassakin taloudellisessa tilanteessa
Työsuhdepyöristä 70 % on sähköpyöriä ja 30 % on luomupyöriä. ”Luomupyöriäkäin siis menee, mutta ne ovat niitä kalliimpia”, jatkaa Mikkonen. Luomupyörien keskihinta työsuhdepyörinä on 2500 – 2800 € ja sähköpyörien noin 3400 €, joka mahtuu vielä edun sisään. ”Vaikka on taloudellisesti tiukkaa, ihmiset pystyvät kuitenkin hankkimaan hyvän pyörän työsuhdepyöränä. Eikä tarvitse kaivaa koko summaa suoraan taskusta, vaan pyörä tulee ikään kuin osamaksuna, kun se vähennetään palkasta”, kiteyttää Mikkonen.
Työsuhdepyöräetu on tällä hetkellä 1200 euroa vuodessa, eli 100 €/kk. Pyörän arvon ollessa 1200 €, leasing aika on 1 vuosi, ja mikäli pyörä maksaa 3600 €, leasing aika on 36 kk.
Etuus lasketaan maksetusta hinnasta, ei ovh:sta
Pyörä tulee työsuhdepyöränä hankittuna karkeasti veroprosentin verran edullisemmaksi kuin itse ostettuna. Mikkonen antaa esimerkin, ”Pyörä maksaa yhtä paljon, jos veroprosentti on 30 % tai saat kaupasta 30 % alennusta, sillä erotuksella että työsuhdepyörää et maksa kokonaan heti”. Lisäksi työsuhdepyörän etuus lasketaan maksetusta hinnasta eikä ovh:sta kuten työsuhdeautoissa.
Mikäli alennuksia ei saa, etuus on hyvä rahoitustapa kalliin pyörän hankkimiselle. Pyörän lunastusarvo kauden loppuessa on suurimmassa osassa 5-10 %:n paikkeilla, joten perheelle saa ostettua edullisesti hyväkuntoisen kakkospyörän.
Pyöräile töihin, se on ekoteko
Yritys, joka saa henkilöstön pyöräilemään töihin, edistää ympäristöystävällisyyttä. Kuntovaikutukset ovat ilmeiset – pyöräilyn seurauksena henkilöstö on pirteänä töissä, ja jaksaa paremmin. Vaikuttaahan se yrityksen imagoonkin – osa yrityksistä käyttää sitä kilpailuetuna ja tarjoaa etua palkan päälle. Silloin pyörä on työntekijälle ilmainen eikä yritys päästä ilmakehään hiilidioksidia.
”Fillari on aika hiljainen ja olemme pitäneet monta sisäistä puhelinpalaveria pyöräillessä. Lähdemme metsään ajelemaan ja höpötellään siinä samalla. Se on meidän firman elämäntapa”, vinkkaa Mikkonen.
Fillaroivan henkilöstön erityistarpeet
Mikkonen muistuttaa, että myös kiinteistöltä vaaditaan tiettyjä fasiliteetteja pyöräilevää henkilöstöä ajatellen. Suihkutilat ja pyörien turvallinen säilytyspaikka takaavat vaivattoman ja huolista vapaan työntekijäkokemuksen. Pyörien latauspisteitä ja erilaisia latausplugeja tarvitaan myös, ettei omia latureita tarvitse kuljettaa mukana. ”Ihannemaailmassa pyörillä olisi kiinteistöissä säilytyspaikka sisätiloissa. Lämpimässä voi ladata, ja pyörät ovat turvassa ja suojassa”, maalailee Mikkonen.
Akkua ei kannata irrottaa varkaiden pelossa
Sähköpyörät ovat halutuimpia varastelun kohteita. Akkua ei kuitenkaan kannata irrottaa varkaiden pelossa, sillä yksinäisellä akulla ei tee mitään. Jos akku on irti, navat täyttyvät talvella lumesta ja ovat ilkivallalle alttiita. Mikäli akkua ei ole pakko viedä sisälle latauksen takia, jätä akku paikoilleen. Jäätynyttä akkua ei voi ladata, joten talvipakkasella akku ladataan lämpimässä.
Akun lataustiheys riippuu ajokilometreistä ja sähköavustuksen määrästä sekä tuuliolosuhteista. Akun voi huoletta ladata vaikka joka päivä. Perusavustuksella täydellä akulla pääsee 80-150 km. Jos ajaa täydellä teholla, niin alimmalla avustuksella pääsee 150 km, ja täydellä avustuksellakin 40-60 km, Mikkonen kiteyttää.
Pyöräilyn ilosanomaa yhden pysähdyksen taktiikalla
Vantaan Tammistossa sijaitsee E-Bike Center, joka tarjoaa kuluttajalle kaikki markkinajohtaja Tunturin brändit ja tarvikkeet saman katon alla. ”Tämä on meille kilpailuetu, sillä maailmassa ei ole toista valmistajaa, jolla on näin paljon kansainvälisiä brändejä tarjota yhdestä ovesta”, summaa Mikkonen.
Tunturi Oy:llä on toimisto ja showroomtilat Tallbergin kiinteistössä Espoossa Sinikalliontie 7:ssä.
Kerro meille toimitilatarpeistasi, me autamme!
Kysy meiltä lisää mittojen mukaan tehdyistä tilaratkaisuista:
Teksti: Heini Ristikankare