Muistatko lapsuudestasi keltaiset UFF:n kierrätyslaatikot? Oi niitä aikoja, silloin laatikoita sai sijoitella minne sattuu! Nykyään toiminta on luvanvaraista ja kunnat määrittelevät keräyslaatikoiden värit ja sijainnit, ja laatikot tyhjennetään vähintään kerran viikossa.
UFF, U-landshjälp från Folk till Folk on perustettu 1987 Ruotsissa. Marja Hedlund tuli sieltä suomalaisen äitinsä perässä perustamaan UFF:n Suomeen. Tällä hetkellä hän on Afrikassa Malawin lajittelukeskuksen johtaja, kertoo UFF:ssa jo 18 vuotta työskennellyt markkinoinnin ja viestinnän asiantuntija Minna Auravuo.
– UFF:n tuotto, noin 2 miljoonaa euroa vuodessa, menee kehitysyhteistyöhön. Se on UFF:n olemassaolon tarkoitus, ja ympäristön kuormituksen vähentäminen ja kierrätys ovat ne keinot millä sinne päästään, jatkaa Auravuo.
UFF on edelläkävijä kierrätystoiminnassa
– Vahva pohja toiminnalle on luotu jo 1980-luvun lopulla, mutta vuonna 2017 tapahtui suuri murros second handissä, kun siitä tulikin trendikästä ja UFF:n vintagehyllyillä alkoi kova kuhina, kertoo regional manager Maria Hentilä UFF:sta. – Nyt on kasvanut uusi sukupolvi ympäristötietoisia kuluttajia, ja sen myötä second handistä on tullut valtavirtaa, jatkaa Citykäytävän UFF:n myymäläpäällikkö Saara Lindholm.
– Sitten tuli valtava herätys kierrättämiseen ja vastuullisuuteen. Kilpailijoita alkoi ilmaantua räjähdysmäisesti, muistelee Hentilä. – Toisaalta, mitä enemmän kierrättämisestä ja second handistä puhutaan, sitä enemmän mekin saamme asiakkaita, jatkaa Lindholm.
Voiko second hand olla pikamuotia?
Nuorten aikuisten uuden vastuullisuustrendin mukaan, second handkin voi olla pikamuotia. – Second handiä on alun perin ostettu mielin määrin, koska se on kierrätettyä, mutta siihenkin on tullut tiukempi vastuullisuusnäkökulma: second handiäkään ei saisi ostaa turhaan. Halutaan olla kierrätetynkin vaatteen ostamisessa todella järkevä, tähdentää Hentilä.
– Saa nähdä toteutuuko tulevaisuustutkijan ennuste, jonka mukaan tulevaisuudessa vaatteet tilataan netistä omilla mitoilla, jolloin vaateteollisuuden hävikki pienenee, pohtii Auravuo.
Tallberg tarjosi ratkaisun UFF:n tilahaasteeseen
– UFF:lla on liikepaikkastrategia lokaatioiden osalta. Ydinkeskusta oli yksi sellainen sijainti, johon toivoimme löytyvän liikepaikan. Seurasin netistä liiketiloja ja laitoin Kimmo Okkerille sähköpostin. Se oli aika hauska sattuma, koska Kimmo oli juuri pohtinut, että tila soveltuisi mainiosti second hand toimijalle, Hentilä nauraa.
– Ajattelin ensin, että eihän tuonne kellariin saa mitenkään ohjattua ihmisiä, koska oven kohdalla oli tiiliseinä. Tila itsessään oli aivan upea, siisti ja valoisa. Pulmaksi jäi, miten sisäänkäynti ratkaistaan. Kimmolla oli siitä jo ajatuksia ja hän ehdotti, että tiiliseinään puhkaistaan aukko isoille lasioville ja näyteikkunoille. Me hämmästelimme Saaran kanssa Citykäytävässä ihmistrafiikkia, joka kulki molempiin suuntiin ja totesimme, että ohjaus myymälän sisään on markkinoinnilla, opasteilla, kylteillä ratkaistavissa, muistelee Hentilä.
– Olen iloinen, että uskalsimme lähteä kellariin. UFF on sellainen kummajainen, että mihin tahansa myymälän avaa, meillä on pitkä jono ovella. En ole nähnyt vastaavaa ikinä missään. Ihmiset todella odottavat avaamista. UFF on niin vahva brändi, että menestys on taattu melkein missä vaan, iloitsee Hentilä.
Citykäytävän tilasta oli helppo tehdä menestyksekäs myymälä
– Olemme saaneet järjettömän hyvää palautetta myymälän esillepanosta. Citykäytävän myymälää on kehuttu viihtyisäksi, siistiksi ja tyylikkääksi. Eräs asiakas kehui feng shuita ja arveli, että täällä on varmaan kiva olla töissä. Se tuntuu tosi hyvältä, kiittelee Lindholm.
– Tila tukee brändiämme, Hentilä kehuu. – Visio tuotteiden esillepanosta muodostui helposti, koska tila oli niin selkeä. Ja kuitenkin tilassa on mielenkiintoisia, persoonallisia yksityiskohtia kuten pylväät, jotka antavat tilalle luonnetta, Lindholm toteaa.
– Asiakkaat arvostavat sijaintia työmatkan varrella, koska heidän ei tarvitse lähteä erikseen UFFiin. Sekä asiakkaat että henkilökunta pääsevät Citykäytävään julkisilla. Citykäytävän myymälä onkin haluttu työpaikka, koska saavutettavuus on erinomainen ja työilmapiiri hyvä, Lindholm iloitsee.
Tallbergilaisten avulla paras myymälän avaus
– Vuokralaisen näkökulmasta, on valtavan suuri vaikutus sillä, miten ja millä vakavuudella kiinteistön omistaja hoitaa kiinteistön asiat. Täällä meistä välitetään ja ollaan kiinnostuneita, miten meillä menee, Hentilä hehkuttaa.
– Citykäytävän myymälän rakentamisessa yhteistyö Kimmon kanssa oli järjettömän hienoa. Kommunikointi oli sujuvaa, vaikka meillä oli isoja asioita ratkaistavana. Ymmärsimme toisiamme ja aikataulut piti. Vuokrasopimus tehtiin kesäkuussa ja tilaan päästiin vasta marraskuussa remontin valmistuttua. Kommunikointi pelasi koko projektin ajan ja luotin siihen, että mitä sanotaan ja sovitaan, se pitää. Tämä on paras myymälän avaus yhteistyömielessä ja kuitenkin tässä oli enemmän tapahtumia ja rakentamista kuin yleensä. Tunsin, että Kimmoon voi luottaa ja hän oli luottamuksen arvoinen. Projektin hallinta oli erinomaista, kehuu Hentilä vuolaasti.
– Myös Jukka-talkkarin kanssa yhteistyö on sujunut erinomaisesti. Olen yllättynyt miten sujuvasti asiat voi hoitua, kun tekeminen on organisoitua ja ihmiset tietävät vastuualueensa ja tiedottaminen toimii. Täällä on poikkeuksellisen kotoisa ja turvallinen olo, hyvä flow ja ideoita syntyy, päättää Lindholm.